donderdag 1 december 2011

kleine-ergernissen.nu

Nee, dat is geen website. Gelukkig. Maar wel een kleine ergernis voor mij, vanwege dat ".nu"-domein. Het schreeuwerige, SBS6- of RTL5-achtige ".nu"-domein.

Maar ".nu" is eigenlijk gewoon de topleveldomeinnaam voor het eilandje Niue, dat in de Stille Oceaan ligt en deel uitmaakt van Polynesiƫ. Het is net zo klein als Ameland, maar heeft minder inwoners.

"Dus dat topleveldomein blijft grotendeels ongebruikt!" zullen veel Nederlandstalige adverteerders hebben gedacht. En: "We kunnen wel iets met zo'n krachtig klinkend domein. Wat dacht u van: Ik wil een verzekering en wel NU! Dus ga ik naar verzekering.nu". Ja, hij bestaat. En wat erger is: het was het eerste voorbeeld dat me te binnen schoot.

Een Nederlands ".nu"-domein heeft een schreeuwerige, goedkope en ook kinderachtige uitstraling: "Ik moet het nu hebben! Nu! Nu! Nu!" Het doet me altijd aan goedkope keukens denken. Voor mij is ".nu" zeker geen lokkertje. Dus beste adverteerders en fabrikanten: gebruik toch gewoon ".nl" en begin daar alstublieft meteen mee!

2 opmerkingen:

  1. Haha. Toch heb ik dit gelezen nadat ik zag dat ik het NU moest lezen. En ik ben daarmee ook nog eens zwaar in gebreke gebleven omdat mijn 'nu' ongeveer twintig uur kater is dan het 'nu' waarop je bericht is gepost.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Erik,

    Kennelijk straalt "NU" dus ook iets dwingends uit... Goed dat ik het weet :-)

    BeantwoordenVerwijderen