woensdag 14 december 2011

De postcodespatie

Ik kreeg van het Waterbedrijf Groningen een mailtje met de vraag of ik de meterstand van mijn watermeter wil doorgeven. Via een link naar een digitaal formuliertje, zoals elk jaar. Lekker makkelijk.

Maar ieder jaar valt me hetzelfde usability-probleem op. En wel na het invullen van de postcode. Als ik daar "1234 AB" intik, dan staat er vervolgens dit op het scherm:


En wat ik ook probeer, de letter "B" krijg ik niet ingevuld. Het vakje lijkt groot genoeg, maar het lukt niet.

De enige reden die ik kan bedenken is dat Waterbedrijf Groningen de postcode graag zonder spatie wil ontvangen. Dat is op zich natuurlijk prima. Bovendien is het erg makkelijk om een computer te vertellen dat hij de spatie uit de ingevoerde postcode moet verwijderen. Dus aan die wens kan goed worden voldaan.

Maar de maker van het formulier heeft ervoor gekozen om dit aan de gebruiker over te laten. Sterker nog: hij dwingt de gebruiker om de spatie weg te halen, door in het invoerveld precies 6 tekens toe te staan. En die argeloze gebruiker moet dat zelf maar uitvinden.

Dus na mijn jaarlijkse zucht maak ik van de postcode het volgende:


En ik mag doorgaan.

Verder is het een heel makkelijk formulier. En het is zo prettig om de meterstand op deze manier door te geven. Maar het kan nog nèt iets beter...

6 opmerkingen:

  1. Hier komt een vervolg op. Want ook ik heb een prachtige ervaring met het waterbedrijf Groningen. Ook vorige week. Binnenkort op mijn blog....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, maar iedereen weet toch dat codes geen spaties hebben, zinnen wel.
    Anders stond er wel:
    Tik hier uw postcodezin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tip; die nemen we mee in de verbetering van het online doorgeven van meterstanden en wijzigingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor degene die de meterstand al heeft doorgegeven jammer genoeg te laat, maar voor degene die dat nog wel moet doen: de postcode kan nu zowel met als zonder spatie worden ingevoerd. Nogmaals dank voor het melden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Waterbedrijf Groningen:

    Ik zie het. Een klein maar prettig verschil.

    En de dank is wederzijds; ik ben blij met deze snelle service. Hier kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen!

    BeantwoordenVerwijderen